Afwegen in de wijk helpt partijen samen na te denken over een goede probleemstelling en het selecteren van de meest kansrijke en effectieve interventies.
Ecogram
Het ecogram brengt het sociale netwerk van de cliënt, het cliëntsysteem of huishouden uit diverse leefgebieden in beeld en maakt potentiële hulpbronnen en knelpunten zichtbaar.
Effectenarena
Met de Effectenarena krijg je de hoofdingrediënten van een interventie helder: activiteiten, effecten, investeerders en incasseerders. In dialoog analyseren en verbinden betrokkenen deze basisinformatie.
Effectencalculator
De Effectencalculator brengt het maatschappelijke én financiële effect van individuele ondersteuningsaanpakken in beeld. Daarvoor worden met betrokkenen cliëntcasussen beschreven en geanalyseerd.
Effectenkaart
Een simpele structuur om (een eerste) zicht te krijgen op effecten. Veel gebruikt als eerste stap in andere methoden.
Effectmeting Jongerenwerk
Effectmeting Jongerenwerk brengt o.b.v. van een webapplicatie individuele effecten van deelname aan jongerenwerk in beeld brengt, voor de gehele doelgroep of delen daarvan.
Ervaren Druk door Informele Zorg-plus
De EDIZ-plus vragenlijst meet de ervaren belasting (gevoelens van verplichting, problemen in combineren van taken, overschrijden van grenzen, gezondheid) van verschillende doelgroepen mantelzorgers.
Ervaringwijzer
Een laagdrempelig instrument dat gemeenten en zorgaanbieders in staat stelt om cliëntervaringsonderzoeken uit te voeren. Ervaringen worden gedeeld op een tijdstip en device naar keuze.
Genogram
Een genogram genereert een stamboom van de cliënt met informatie over familierelaties en -rollen en verwachtingen en geeft informatie over (het bevorderen van) informele steun.
Goal Attainment Scaling (GAS)
Goal Attainment Scaling is een methode om vast te stellen in hoeverre concrete, vooraf vastgestelde doelen op groeps- en individueel niveau worden behaald.
IPA Maatschappelijke Ondersteuning
De IPA-MO brengt de effecten van sociaal beleid in kaart: kunnen cliënten zich redden in het dagelijks leven, zelfstandig wonen en deelnemen aan de samenleving?
Klanteffectvragenlijst
De Klanteffectvragenlijst meet het door de klant ervaren effect van een activiteit of aangeboden dienst met een zeer beperkt aantal vragen.
Klantervaringsscan (KES)
De Klantervaringsscan geeft inzicht in de door de klant ervaren servicekwaliteit en het effect van de aangeboden welzijnsactiviteit of -dienst.
Levenskracht
Levenskracht ondersteunt een breed (keuken)tafelgesprek waarbij de inwoner de regie heeft en in overleg haalbare doelen/acties worden afgesproken. Een applicatie maakt metingen op meta-niveau mogelijk.
Maatschappelijke business case (mBC)
De mBC wordt veelal toegepast in de zorgsector om potentiële financiers te overtuigen van de maatschappelijke en financiële meerwaarde van een aanpak.
Maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA)
De MKBA is een van de meest gebruikte en geavanceerde methoden om het maatschappelijk rendement te bepalen. Effecten worden gewaardeerd in euro's volgens richtlijnen.
Menselijke Maat
Hoe ervaren cliënten of inwoners de inzet op participatie en zelfredzaamheid? Menselijke maat maakt dit onafhankelijk inzichtelijk. Het ondersteunt de transformatie van klacht naar kracht.
Most Significant Change (MSC)
Het verzamelen van de ‘meest significante veranderingen’ voor mensen en systematisch bepalen welke van deze veranderingen het meest belangrijk is volgens betrokkenen in een organisatie.
Participatieladder
De Participatieladder is een set vragen waarmee de economische participatie en het groeipotentieel van een burger op zes 'treden' kan worden vastgesteld.
Sociaal Welbevinden Vragenlijst
Deze vragenlijst meet sociaal welbevinden (functioneren in de maatschappij) op 8 verschillende gebieden.
Social Return on Investment (SROI)
SROI is een methode om (toekomstig) maatschappelijk rendement zichtbaar te maken door effecten zoveel mogelijk in euro's te waarderen en toe te delen aan stakeholders.
ValueGame
De ValueGame brengt in kaart wat cliënten en/of deelnemers belangrijk vinden in dienstverlening, en hoe belangrijk ze dat vinden, in vergelijking met andere diensten en producten.
Vanzelfsprekend
Een meetinstrument op basis van digitale vragenlijsten, rond 'outcome', opgebouwd vanuit de cliënt-perspectief, met informatie voor de zorgaanbieder en andere betrokken instanties.
InstrumentWijzer. Zo werkt het!
Je biedt hulp, verleent zorg, zet projecten op, verleent ondersteuning op maat, of geeft anderen opdracht om dat te doen. Deze website biedt een overzicht van instrumenten die je als organisatie en professional kunt inzetten om de effectiviteit hiervan in kaart te brengen.
Welk instrument helpt jou het best op weg ?
1) Vink in de linkerkolom bij een of enkele criteria de kenmerken aan waar je instrument aan moet voldoen en stel zo je eigen selectie samen.
2) Klik op het instrument van je keuze voor meer informatie.
Over ons
Instrumentwijzer is een initiatief van verschillende organisaties en personen. Wij vinden het belangrijk dat er een overzicht is van de verschillende instrumenten die je als organisatie en professional kunt inzetten om de effectiviteit van je werk in de sociale sector in kaart te brengen.