Deze voor gemeenten wettelijk verplichte vragenlijst onderzoekt ervaringen van cliënten met de toegankelijkheid en kwaliteit van de Wmo-voorzieningen en de effecten ervan op hun zelfredzaamheid.
Contactladder
De contactladder is een vragenlijst om de huidige en de wenselijke mate van buurtcontacten te meten.
Effectenkaart
Een simpele structuur om (een eerste) zicht te krijgen op effecten. Veel gebruikt als eerste stap in andere methoden.
Effectenmonitor
Met de Effectenmonitor scoort een inwoner zijn mate van zelfredzaamheid op diverse leefdomeinen en maakt daarmee zijn actuele situatie en de ontwikkeling inzichtelijk.
Effectmeting Jongerenwerk
Effectmeting Jongerenwerk brengt o.b.v. van een webapplicatie individuele effecten van deelname aan jongerenwerk in beeld brengt, voor de gehele doelgroep of delen daarvan.
Ervaren Druk door Informele Zorg-plus
De EDIZ-plus vragenlijst meet de ervaren belasting (gevoelens van verplichting, problemen in combineren van taken, overschrijden van grenzen, gezondheid) van verschillende doelgroepen mantelzorgers.
ICF-Taksatieschaal
De ICF-Takstatieschaal is een vragenlijst die de hulp-en zorgvraag van mensen op persoonlijk, verstandelijk en sociaal vlak in beeld brengt in tijd, functies en kwalificaties.
Impact op Participatie en Autonomie (IPA)
Met de IPA-vragenlijst rapporteren volwassenen met een chronische aandoening over hun eigen regie en participatie in verschillende leefdomeinen, met de eventuele ondersteuning die zij ontvangen.
IPA Maatschappelijke Ondersteuning
De IPA-MO brengt de effecten van sociaal beleid in kaart: kunnen cliënten zich redden in het dagelijks leven, zelfstandig wonen en deelnemen aan de samenleving?
Klanteffectvragenlijst
De Klanteffectvragenlijst meet het door de klant ervaren effect van een activiteit of aangeboden dienst met een zeer beperkt aantal vragen.
Levenskracht
Levenskracht ondersteunt een breed (keuken)tafelgesprek waarbij de inwoner de regie heeft en in overleg haalbare doelen/acties worden afgesproken. Een applicatie maakt metingen op meta-niveau mogelijk.
Maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA)
De MKBA is een van de meest gebruikte en geavanceerde methoden om het maatschappelijk rendement te bepalen. Effecten worden gewaardeerd in euro's volgens richtlijnen.
Mantelscan
Met de Mantelscan worden de samenstelling, organisatie en risicofactoren van een zorgnetwerk in kaart gebracht.
Menselijke Maat
Hoe ervaren cliënten of inwoners de inzet op participatie en zelfredzaamheid? Menselijke maat maakt dit onafhankelijk inzichtelijk. Het ondersteunt de transformatie van klacht naar kracht.
Mijn Positieve Gezondheid
Een zelf-assessment tool en gespreksinstrument met zorgverleners waarop een persoon zelf beoordeelt hoe tevreden hij/zij is met het functioneren op 6 dimensies van Positieve Gezondheid.
Mijnkwaliteitvanleven.nl
Mijnkwaliteitvanleven.nl is een instrument voor mensen met een chronische ziekte of beperking, ouderen, mantelzorgers en mensen die willen nadenken over een gezonde leefstijl.
mijnzorgvraaginbeeld.nl
Mijnzorgvraaginbeeld.nl is een digitale vragenlijst die de zorgvraag van mensen op het gebied van wonen en/of arbeid in minuten per dag weergeeft.
Nederlandse Empowerment Vragenlijst (NEL)
Met behulp van 40 uitspraken meet deze vragenlijst of een bepaald hulpaanbod voor mensen met psychische handicaps "empowerend" werkt.
Participatieladder
De Participatieladder is een set vragen waarmee de economische participatie en het groeipotentieel van een burger op zes 'treden' kan worden vastgesteld.
Sociaal Welbevinden Vragenlijst
Deze vragenlijst meet sociaal welbevinden (functioneren in de maatschappij) op 8 verschillende gebieden.
ValueGame
De ValueGame brengt in kaart wat cliënten en/of deelnemers belangrijk vinden in dienstverlening, en hoe belangrijk ze dat vinden, in vergelijking met andere diensten en producten.
Vanzelfsprekend
Een meetinstrument op basis van digitale vragenlijsten, rond 'outcome', opgebouwd vanuit de cliënt-perspectief, met informatie voor de zorgaanbieder en andere betrokken instanties.
Wat Telt
Met Wat telt ga je in gesprek met de inwoner over wat goed en minder goed gaat op basis van leefgebieden. Bij volwassenen en jongeren.
InstrumentWijzer. Zo werkt het!
Je biedt hulp, verleent zorg, zet projecten op, verleent ondersteuning op maat, of geeft anderen opdracht om dat te doen. Deze website biedt een overzicht van instrumenten die je als organisatie en professional kunt inzetten om de effectiviteit hiervan in kaart te brengen.
Welk instrument helpt jou het best op weg ?
1) Vink in de linkerkolom bij een of enkele criteria de kenmerken aan waar je instrument aan moet voldoen en stel zo je eigen selectie samen.
2) Klik op het instrument van je keuze voor meer informatie.
Over ons
Instrumentwijzer is een initiatief van verschillende organisaties en personen. Wij vinden het belangrijk dat er een overzicht is van de verschillende instrumenten die je als organisatie en professional kunt inzetten om de effectiviteit van je werk in de sociale sector in kaart te brengen.