Afwegen in de wijk

Afwegen in de wijk helpt partijen samen na te denken over een goede probleemstelling en het selecteren van de meest kansrijke en effectieve interventies.

Ecogram

Het ecogram brengt het sociale netwerk van de cliënt, het cliëntsysteem of huishouden uit diverse leefgebieden in beeld en maakt potentiële hulpbronnen en knelpunten zichtbaar.

Effectenarena

Met de Effectenarena krijg je de hoofdingrediënten van een interventie helder: activiteiten, effecten, investeerders en incasseerders. In dialoog analyseren en verbinden betrokkenen deze basisinformatie.

Effectencalculator

De Effectencalculator brengt het maatschappelijke én financiële effect van individuele ondersteuningsaanpakken in beeld. Daarvoor worden met betrokkenen cliëntcasussen beschreven en geanalyseerd.

Effectenmonitor

Met de Effectenmonitor scoort een inwoner zijn mate van zelfredzaamheid op diverse leefdomeinen en maakt daarmee zijn actuele situatie en de ontwikkeling inzichtelijk.

Effectenplein

Het Effectenplein is een instrument voor het evalueren van collectieve werkwijzen en interventies. De basis is dialoog tussen betrokkenen en uitkomsten zijn beschrijvend en kwalitatief.

Effectmeting Jongerenwerk

Effectmeting Jongerenwerk brengt o.b.v. van een webapplicatie individuele effecten van deelname aan jongerenwerk in beeld brengt, voor de gehele doelgroep of delen daarvan.

Ervaringwijzer

Een laagdrempelig instrument dat gemeenten en zorgaanbieders in staat stelt om cliëntervaringsonderzoeken uit te voeren. Ervaringen worden gedeeld op een tijdstip en device naar keuze.

Genogram

Een genogram genereert een stamboom van de cliënt met informatie over familierelaties en -rollen en verwachtingen en geeft informatie over (het bevorderen van) informele steun.

Goal Attainment Scaling (GAS)

Goal Attainment Scaling is een methode om vast te stellen in hoeverre concrete, vooraf vastgestelde doelen op groeps- en individueel niveau worden behaald.

Klanteffectvragenlijst

De Klanteffectvragenlijst meet het door de klant ervaren effect van een activiteit of aangeboden dienst met een zeer beperkt aantal vragen.

Klantervaringsscan (KES)

De Klantervaringsscan geeft inzicht in de door de klant ervaren servicekwaliteit en het effect van de aangeboden welzijnsactiviteit of -dienst.

Levenskracht

Levenskracht ondersteunt een breed (keuken)tafelgesprek waarbij de inwoner de regie heeft en in overleg haalbare doelen/acties worden afgesproken. Een applicatie maakt metingen op meta-niveau mogelijk.

Maatschappelijke business case (mBC)

De mBC wordt veelal toegepast in de zorgsector om potentiële financiers te overtuigen van de maatschappelijke en financiële meerwaarde van een aanpak.

Mantelscan

Met de Mantelscan worden de samenstelling, organisatie en risicofactoren van een zorgnetwerk in kaart gebracht.

Mijn Positieve Gezondheid

Een zelf-assessment tool en gespreksinstrument met zorgverleners waarop een persoon zelf beoordeelt hoe tevreden hij/zij is met het functioneren op 6 dimensies van Positieve Gezondheid.

mijnzorgvraaginbeeld.nl

Mijnzorgvraaginbeeld.nl is een digitale vragenlijst die de zorgvraag van mensen op het gebied van wonen en/of arbeid in minuten per dag weergeeft.

Netwerkcirkel van Lensink

De netwerkcirkel brengt de contacten van de cliënt in kaart met familie, medecliënten, professionals en anderen in de samenleving, teneinde potentiële hulpbronnen te identificeren.

Participatieladder

De Participatieladder is een set vragen waarmee de economische participatie en het groeipotentieel van een burger op zes 'treden' kan worden vastgesteld.

Quez

Quez helpt professionals en vrijwilligers om in het gesprek met de cliënt over sociale netwerken consequent uit te gaan van de eigen regie.

Social Return on Investment (SROI)

SROI is een methode om (toekomstig) maatschappelijk rendement zichtbaar te maken door effecten zoveel mogelijk in euro's te waarderen en toe te delen aan stakeholders.

Sociale Waarde

Sociale Waarde is een webbased instrument voor professionals in het sociaal domein om een maatschappelijke kosten-baten analyse op te zetten op basis van SROI.

Storytelling

In Storytelling worden aan de hand van de verhalen van betrokkenen bij een aanpak de activiteiten, verandertheorie en effecten (achteraf) gereconstrueerd.

ValueGame

De ValueGame brengt in kaart wat cliënten en/of deelnemers belangrijk vinden in dienstverlening, en hoe belangrijk ze dat vinden, in vergelijking met andere diensten en producten.

Vanzelfsprekend

Een meetinstrument op basis van digitale vragenlijsten, rond 'outcome', opgebouwd vanuit de cliënt-perspectief, met informatie voor de zorgaanbieder en andere betrokken instanties.

Wijkecogram

Een wijkecogram brengt de dichtheid en stabiliteit van het netwerkt in de buurt in kaart, zodat hulpbronnen zichtbaar worden.